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Informationen für:

Fakultät Technik und Informatik
Department Fahrzeugtechnik und Flugzeugbau
Fakultät Technik und Informatik

Projekte und Forschungsgruppen im Flugzeugbau

Im Folgenden finden Sie alphabetisch nach Fachgebieten sortiert eine Übersicht der laufenden und abgeschlossenen Projekte:

Akustik
Faserverbundtechnologie
Flugzeugentwurf
Flugzeugsysteme
Kabine und Kabinensysteme

Akustik

Optimal interior sound management for public and individual transportation systems

Rooms have to be acoustically designed and excited differently to guarantee optimal perception of sound. This requires a sound management strategy. Numerical simulations and a sufficient modelling of the room acoustic problem can be used to support the design process in a very early stage.

08/2004 – 08/2019

Prof. Dr.-Ing. habil. Thomas Kletschkowski
Thomas Kletschkowski (HAW)
Daniel Sadra, Pablo Casaseca (UWS)
Daniel Sadra, M.Sc.
Liste der Veröffentlichungen

 

 

Faserverbundtechnologie

Delaminationswachstum in schlaggeschädigten Carbonfaser verstärkten Kunststoffen nach Re-Infiltrierung der Schadensstelle (Delaware)

Kaum sichtbare Impactschäden (BVID) an Carbonfaser verstärkten Kunststoffen (CFK) müssen in der zivilen Luftfahrt zulassungsbedingt zeit- und kostenintensiv repariert werden. Dabei wird der Schadensbereich entfernt und durch ein sogenanntes Reparaturpflaster mittels Vernietung ersetzt. Im Projekt Delaware wird ein Nachweisverfahren für eine alternative Reparaturtechnik von BVID untersucht, bei der der Schaden nicht entfernt, sondern mittels Harzinfiltrierung so stabilisiert wird, dass kein Schadenswachstum mehr auftritt. Ein solches Nachweisverfahren ist zentrale Voraussetzung für den Einsatz dieser Re-Infiltrierungsreparatur für tragende CFK-Bauteile in der zivilen Luftfahrt.

11/2018 -10/2021

Prof. Dr.-Ing. Dipl.-Kfm. Markus Linke

Aurelio José Olivares-Ferrer (M.Sc.)
Liste der Veröffentlichungen

 

 

Electro-mechanically coupled multi scale models for the simulation of multifunctional lightweight structures made from polymer coated carbon fibres

The application of multifunctional polymer-electrolyte coated carbon fibres (PCCF), e.g. within structural batteries, revealed weight saving potentials of up to 40% compared to classical systems. Based on experimental results, the thermo-electro-mechanically coupled behavior of PCCF is represented by a multiscale material model. Parametric simulation is used to optimise weight saving potential for several applications.

05/2018 – 08/2021

Prof. Dr.-Ing. habil. Thomas KletschkowskiM. Sc. Maximilian Schutzeichel

 

 

Zuverlässige Reparaturmethoden für integrale Bauteile aus Faserverbundkunststoff (FVK) - eine Schlüsseltechnologie für den ressourcenschonenden Einsatz von FVK (ZuReiF)

Zuverlässige Reparaturverfahren für die zunehmend großen, integralen Bauteile aus Faserverbundkunststoff im zivilen Flugzeugbau stellen eine Schlüsseltechnologie für einen ressourcenschonenden Einsatz dieser Werkstoffgruppe dar. Im Projekt ZuReiF wird die grundsätzliche Funktionstüchtigkeit eines radikal neuen Reparaturansatzes untersucht, der ohne den mechanischen Abtrag der beschädigten Stelle und die Integration eines sogenannten Reparaturpflasters (wie bei üblichen Reparaturen) auskommt. Der Ansatz basiert darauf, die Schadensstelle mit Harz nachzuinfiltrieren. Dadurch kann die weitere Schadensausbreitung limitiert und eine Reparatur erzielt werden.

02-09/2015

Prof. Dr.-Ing. Dipl.-Kfm. Markus Linke

Sebastian Neßlinger (B.Eng.)

 

 

Flugzeugentwurf

Aircraft Design and Systems Group (AERO)

Emphasis of AERO's work: Aircraft Design, Aircraft Systems, Flight Mechanics. AERO's aim is to guide research assistants to cooperative dissertations and to conduct projects in research, development and teaching. AERO brought 1.6  M€ to the university with finished projects. AERO guided projects worth 2.9 M€ together with it's partners.

Seit 09/2005

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
16 angestellte Mitarbeiter, bis zu 6 gleichzeitig
Liste der Veröffentlichungen

 

 

Optimization in Preliminary Aircraft Design (OPerA)

Aircraft design parameters like aspect ratio, sweep, taper ratio, maximum lift coefficients, fuselage diameter ... are the engineer's choice. The best combination of design parameters leading to an optimum design can be found by formal optimization. OPerA applies genetic algorithms to aircraft preliminary design and preliminary aircraft cabin design.

10/2010 - 05/2012

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
Dr.-Ing. Mihaela Man
Liste der Veröffentlichungen
Aircraft Design and Systems Group (AERO)

 

 

Airport 2030 - Evolutionary Aircraft Configurations - Possible A320 Successor

Investigation of aircraft configurations and technologies for near-term application to reduce Direct Operating Costs (DOC) accepting given airport limitations. Design and evaluation of different configurations for a Box Wing Aircraft (BWA). Design and evaluation of a large turboprop aircraft with Natural Laminar Flow (NLF) and Strut Braced Wing (SBW).

12/2008 - 01/2016

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
Dr.-Ing. Andreas Johanning
Liste der Veröffentlichungen
Aircraft Design and Systems Group (AERO)

 

Aircraft Design for Low Cost Ground Handling (ALOHA)

Investigation of conventional aircraft designs for Low Cost Airlines (LCA). For them, ground costs at airports have a high share among Direct Operating Costs (DOC). However, a reduction of ground costs can lead to increased depreciation, fuel or maintenance costs. Therefore, it is necessary to continue to consider cruise flight.

11/2007 – 02/2011

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
Dr. Francisco Gómez Carrasco
Liste der Veröffentlichungen
Aircraft Design and Systems Group (AERO)

 

 

Green Freighter (GF)

Investigations of conventional and unconventional cargo aircraft configurations for an entry into service in 2025. Main focus: Environmentally friendly and economic aircraft operation. Aircraft preliminary sizing was done with HAW spread sheets. More in depth design, analysis and optimisation was done with PrADO (Preliminary Aircraft Design and Optimisation).

09/2006 – 04/2010

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
Dipl.-Ing. Kolja Seeckt
Liste der Veröffentlichungen
Aircraft Design and Systems Group (AERO)

 

 

Flugzeugsysteme

Aircraft Cabin Air

A detailed look at the design of jet engines with their bearings, lubrication and sealing reveals that jet engines leak small amounts of oil by design. This oil gets into the engine compressor and the bleed air. Almost all passenger jet aircraft today use this potentially contaminated bleed air for cabin ventilation.

Seit 04/2014

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
Liste der Veröffentlichungen
Aircraft Design and Systems Group (AERO)

 

 

Predictive Health Monitoring for Aircraft Systems (PAHMIR)

Three methods for aircraft health monitoring and prediction are investigated: system monitoring, forecasting of time series and a combination of the two methods for combined monitoring and prediction. The methods use decision trees for decision making and use genetic optimization to improve the performance of the decision trees and to reduce the need for human interaction.

01/2008 – 06/2011

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
Dipl.-Ing. Mike Gerdes
Liste der Veröffentlichungen
Aircraft Design and Systems Group (AERO)

 

 

Functional Model Library of the Environmental Control System (FLECS)

Support of design activities for innovative air conditioning systems in passenger aircraft. A model library based on the commercial standard software MATLAB/Simulink was programmed. The library contains simulation models of all relevant components that can be found in the air conditioning system and thermally relevant components in the aircraft cabin.

09/2005 – 03/2008

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
Dr. Christian Müller
Liste der Veröffentlichungen
Aircraft Design and Systems Group (AERO)

 

 

Kabine und Kabinensysteme

Aircraft Cabin and Cabin System Refurbishing - Optimization of Technical Processes (CARISMA)

Optimierung zu praktischen Fragen aus dem industriellen Alltag des Kabinenentwurfs. Arbeitspakete: 1) Identifikation der Prozesskette "Cabin Conversion", 2) Analyse des Marktes der "Completion Center", 3) Analyse der Prozesskette "Cabin Conversion", 4) Recherche, Analyse, Bewertung und Auswahl von Werkzeugen, 5) Ausarbeitung eines "Business Case" für das "Completion Center".

10/2008 – 09/2010

Prof. Dr.-Ing. Dieter Scholz, MSME
Projektseite
Prof. Dr. Scholz
Dr.-Ing. Mihaela Man
Liste der Veröffentlichungen
Aircraft Design and Systems Group (AERO)

 

 

Letzte Änderung: 12.12.18

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