Prof. Dr. Jens Telgkamp

Department of Mechanical Engineering and Production Management

Berliner Tor 21
20099 Hamburg

Room 115

T +49 40 428 75-8617
M +49 157 319 329 27
jens.telgkamp@haw-hamburg.de

Activities

Teaching

  • Additive Fertigung / Rapid Prototyping
  • Topologieoptimierung und Designregeln für die additive Fertigung
  • Fertigungstechnik
  • Produktionslogistik

Offices held/Professional memberships

  • BDLI (Bundesverband der Deutschen Luft- und Raumfahrtindustrie e.V.):
    Leitung/Vorsitz des AMIAS (Additive Manufacturing in Aerospace) Kernteams
    Leitung/Vorsitz des AMIAS (Additive Manufacturing in Aerospace) Kompetenznetzwerks
    AMIAS Arbeitsgruppe Design
    AMIAS Arbeitsgruppe Qualitätssicherung
    AMIAS Arbeitsgruppe Oberflächentechnologie 
  • 3D Druck Netzwerk Hamburg

Short bio

  • seit Sept 2019: Professor für Additive Fertigung / Fertigungstechnik an der HAW Hamburg
  • 2017: Airbus, Head of Additive Layer Manufacturing Research & Technology
  • 2014: Airbus, Projektleiter “Additive Layer Manufacturing”
  • 2011: Airbus, Head of Fuselage Structure Design
  • 2007: Airbus, Head of Generic Structure Design and Research
  • 2002: Airbus, Entwicklungsingenieur (später Fachteamleiter) Metal Design Principles
  • 2001: Airbus, Entwicklungsingenieur Fatigue & Damage Tolerance
  • 1997: Promotionsstipendium der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) im Graduiertenkolleg „Kontinuumsmechanik Inelastischer Festkörper“ (TU Dresden / TU Chemnitz). Dissertation zum Dr.-Ing. im Bereich nichtlineare Bruchmechanik
  • 1990: Studium des Maschinenbaus, Schwerpunkt Festkörpermechanik, TU Braunschweig

publications

  • TELGKAMP, J: “Additive Fertigung - Der Weg zu einer voll industrialisierten Prozesskette und die Rolle der Digitalisierung”, invited key note lecture – opening lecture to „Internet of Things“ session, Solutions 2019 Hamburg, Sept 2019
  • TELGKAMP, J: "Additive Manufacturing at Airbus", Opening Keynote Lecture, AM Forum Berlin, Feb 2019
  • TELGKAMP, J; ALM, W.; DALLE DONNE, C.: “ALM parts design – present and future in Airbus”, opening key note presentation at the CAMA (Computer Aided Manufacturing) 2017, Bremen
  • TELGKAMP, J.: “Need for multi-disciplinary co-operations on AM for aeronautic applications – BDLI Competence Network AM”, Inside 3D Printing conference, Feb 2017, Düsseldorf
  • DALLE DONNE, C.; TELGKAMP, J. et al: “Additive Manufacturing – Present and Future in Airbus”, Keynote / invited lecture at the 2ndMSTAM Symposium Bremen, April 2016, Bremen
  • TELGKAMP, J.; ELBRACHT, D.: “Additive Manufacturing – A new perspective in aircraft design”, presentation at the EUROMOLD conference 2015, September 2015, Frankfurt a. M.
  • TELGKAMP, J; BÖGER, M.: “Additive Manufacturing – A new perspective in aircraft design and operation”, Invited lecture at the Smart iAM Symposium Hamburg, July 2015, Hamburg
  • TELGKAMP, J.: „Airbus A350 XWB - Herausforderungen in Entwicklung und Produktion“, im Rahmen der Vortragsreihe “Luftfahrt der Zukunft” der DGLR, DLR, VDI, 21. Mai 2012, Braunschweig
  • TELGKAMP, J.: “Aircraft structure design and the role of non-destructive testing and structural health monitoring”: Keynote/plenary lecture in the opening ceremony of the international Conference NDT for Aerospace, November 22-24, 2010, Hamburg.
  • TELGKAMP, J.: “Design Principles for Aerospace Structures Utilizing Structural Health Monitoring” In: Encyclopedia of Structural Health Monitoring, WILEY, Edited by Christian Boller and Fu-Kuo Chang, ISBN: 978-0-470-05822-0, 2009
  • TELGKAMP, J.: “Design of Aircraft Structures under Special Consideration of NDT”: Keynote/opening lecture of the European Conference on Non-Destructive Testing, September 25-29, 2006, Berlin (1800 participants)
  • ASSLER, H.; TELGKAMP, J., “Design of Aircraft Structures under Special Consideration of NDT”, In: Proceedings of the 16thWorld Congress on Non-Destructive Testing (16 WCNDT), Montreal, Canada, 2004
  • SCHMIDT, H.-J.; TELGKAMP, J. and SCHMIDT-BRANDECKER, B., “Application of Structural Health Monitoring to Improve Efficiency of Aircraft Structure”, In: Structural Health Monitoring, Proceedings of  the 2ndEuropean Workshop on Structural Health Monitoring, DEStech Publications, 2004
  • TELGKAMP, J.; SCHMIDT, H.-J., “Benefits from the Application of Structural Health Monitoring (SHM) Systems on Civil Transport Aircraft”, In:Structural Health Mo­nitoring, Proceedings of the 4thinternational Workshop on Structural Health Mo­nitoring, Stanford University, Ca, USA, DEStech Publications, 2003
  • TELGKAMP, J.:  „Untersuchungen zur elastisch-plastischen Bruchmechanik der Grenzflächenrisse mittels des Moiréverfahrens und der FEM“. Dissertation, TU Chemnitz 2001. Schriftenreihe der Fakultät für Maschinenbau und Verfahrenstechnik: Bericht 1/2001.
  • TELGKAMP, J.; NAUMANN, J.: „Untersuchungen zur elastisch-plastischen Bruchmechanik der Grenzflächenrisse“, In: 32. Tagung des DVM Arbeitskreises Bruchvorgänge, DVM-Bericht 232, ISSN 0943-3473,Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V., Berlin: DVM, 2000, S. 259-268
  • TELGKAMP, J.: “Fracture Mechanical Investigation of Interface Cracks using the Moiré Method”, In: Proceedings of the VIIth Bilateral Czech/German Symposium “Significance of Hybrid Method for Assessment of Reliability and Durability in Engineering Sciences”, The Liblice Castle, ISBN 80-86246-02-7, Prague: Academy of Sciences of the Czech Republic, 1999, pp. 67-68
  • TELGKAMP, J.: „Bruchmechanische Untersuchungen an metallischen Werkstoffverbunden mittels der Moirétechnik“, In: Modellierung und Identifikation, Institut für Mechanik der Universität/Gesamthochschule Kassel, ISBN 3-88122-973-6, Kassel: Berichte des Instituts für Mechanik, 1998, S. 235-244
  • TELGKAMP, J. & Naumann, J.: “Experimental investigations on interfacial fracture of explosive welded Ti-Al joints using the moiré method”, In: Proceedings of the international Conference “Welding and Related Technologies for the 21stCentury” in Kiev, ISBN 9666-02-0712-3, 1998
  • TELGKAMP, J. & Hecker, F.W.: „Spannungsoptische Analyse einer diametral gedrückten Kreisscheibe durch Identifikation der Koeffizienten von ebenen Spannungsfunktionen“, ZAMM – Zeitschrift für Angewandte Mathematik und Mechanik, (77)1997, S. 497-500
  • TELGKAMP, J. & Hecker, F.W.: „Spannungsoptische Analyse mittels Parameteridentifikation“, In: Experimentelle Beanspruchungsanalyse – neue Entwicklungen und Anwendungen, GMA-Bericht 29, GESA: 1996, S. 81-82
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