Doktorand*innen

Auf dem Weg zu einer kooperativen Promotion

Auf dieser Seite sind die Doktoranden an unserem Department in alphabetischer Reihenfolge aufgelistet, die von ihrem Betreuer hier angemeldet wurden. Die Partneruni für die kooperative Promotion ist angegeben, wenn von dort bereits eine Betreuungszusage vorliegt. Genannt wird das Promotionsthema oder das Forschungsprojekt (gegebenenfalls mit Link). Soweit bereits Publikationen vom Doktoranden vorliegen wird auf diese über die Publikationsdatenbank verlinkt.


Führing, Alexander (M.Sc.)

Betreuender Professor:    Prof. Dr.-Ing. Dragan Kozulovic

Name der Universität :    Technische Universität Braunschweig

Forschungsprojekt:    Modellierung der periodisch-instationären Schaufelnachläufe im Turbinendesign

Publikationen:    Liste der Veröffentlichungen

In diesem Projekt wird ein Nachlaufmodell entwickelt, das die periodisch-instationären Nachlaufeffekte auf die stromabliegenden Turbinen-Schaufelreihen in stationären Strömungssimulationen abbildet. Hierdurch wird eine deutliche Rechenzeitersparnis gegenüber zeitgenauen Simulationen erzielt. Das Nachlaufmodell wird in den DLR-Strömungslöser TRACE implementiert und in Zusammenarbeit mit der Firma MTU Aero Engines AG München, dem DLR-Institut für Antriebstechnik Köln, der Technischen Universität Braunschweig und der Leibniz-Universität Hannover entwickelt. Das Verbundvorhaben ist Teil des AG Turbo Programms ECOFLEX.

Kontakt:    Alexander Führing


Hoppen, Hannah (M.Sc.)

Betreuender Professor:   Prof. Dr.-Ing. Wolfgang Gleine

Name der Universität :  Technische Universität Hamburg

Forschungsprojekt:  Acoustic Flight-LAB

Publikationen:    Liste der Veröffentlichungen

Mit dem Ziel, kraftstoffsparender zu fliegen, werden Triebwerke mit gegenüber heutigen Antrieben noch größerem Nebenstromverhältnis entwickelt. Durch ein hohes Nebenstromverhältnis der Trieb-werke verändert sich deren Schallemission und damit das Schallspektrum in der Kabine, sodass aus-geprägte tieffrequente Töne mit hohen Schallpegeln im Vergleich zum Hintergrundgeräusch auftreten, die den Komfort für die Passagiere erheblich beeinträchtigen können. Die übliche Flugzeugdoppelwand, bestehend aus der Flugzeugstruktur sowie der Kabinenwandverkleidung und einem innenliegenden Absorber aus Glaswolle, stellt die derzeitige Schallisolation dar. Sie liefert gute Eigenschaften im Frequenzbereich über 1000 Hz. Bei tieferen Frequenzen ist sie jedoch, in akustischer Hinsicht, unzureichend. In diesem Projekt werden neue akustische Maßnahmen entwickelt, die in die Glaswollisolation eingebaut werden und für eine verbesserte Schallabsorption im tiefen Frequenzbereich sorgen.

Kontakt: Hannah Hoppen



Olivares Ferrer, Aurelio Jose (M.Sc.)

Betreuender Professor:  Prof. Dr.-Ing. Dipl.-Kfm. Markus Linke

Name der Universität : Universitat Politècnica de València

Forschungsprojekt: Residual strength and delamination growth prediction in carbon fiber reinforced plastics components with re-infiltrated barely visible impact damage

Publikationen:    Liste der Veröffentlichungen

The goal of this PhD project is to investigate models and methods for determining the residual strength and delamination growth of re-infiltrated barely visible impact damages (BVID) in carbon fiber reinforced plastics (CFRP) components. This type of damage must be repaired in civil aviation and, due to approval requirements, the damaged area is removed and replaced by a riveted patch, which is a high time-consuming and cost-intensive method. As a result, a certification method for an alternative BVID repair technique is being investigated, in which the damage is not removed but stabilized by resin infiltration in such a way that no further damage growth occurs. Such a certification method requires models for determining the residual strength and delamination growth, which are a central prerequisite for the use of this re-infiltration repair for load-bearing CFRP components in civil aviation.

Kontakt: Aurelio Jose Olivares Ferrer



Rose, Philip Frederic (M.Sc.)

Betreuender Professor:   Prof. Dr.-Ing. Dipl.-Kfm. Markus Linke

Name der Universität :  Universitat Politècnica de València

Forschungsprojekt:  Experimental and numerical investigation into the fatigue behaviour of Carbon Fiber Reinforced Plastics components in adhesively bonded joints

Adhesive bonding has enormous lightweight potential, especially for carbon fibre reinforced plastics (CFRP) in aircraft design. However, this potential cannot yet be fully exploited in CFRP primary structures because the damage tolerance behaviour of bonded joints cannot be validly predicted. Typical damage occurs at the bond line in the form of cohesive as well as adhesive failure, but the joined parts themselves can also experience interlaminar damage (delamination) as well as intralaminar damage (like matrix cracks in individual layers of a laminate). Matrix cracking can trigger progressive damage both at the bond line as well as in the adherends. For a valid prediction of the fatigue behaviour of such bonded joints, the idealisation of damage initiation as well as damage growth and their interactions with other individual damage forms is consequently of central importance. The aim of this PhD project is therefore, on the one hand, the experimental characterisation of the interaction between delamination and matrix cracks under fatigue loading, both with and without the presence of an adhesive layer. On the other hand, models for finite element simulations are to be developed that can represent the formation of matrix cracks and their interaction with delamination.

Kontakt: Philip Frederic Rose


Sadra, Daniel (M.Sc.)

Betreuender Professor:   Prof. Dr.-Ing. habil. Thomas Kletschkowski

Name der Universität :  University of the West of Scotland, Campus Paisley

Forschungsprojekt:  Optimal interior sound management for public and individual transportation systems

Publikationen:    Liste der Veröffentlichungen

This PhD thesis deals with the research on how rooms have to be acoustically designed and excited, to guarantee an optimal perception of sound in the mid and high frequency range. This requires a sound management strategy. Up to now, sound management in not a major design criterion and is only benchmarked by performing test using prototypes of interiors and cabins. Numerical simulations can be used to support the design process. However, this requires a certain design freeze of the prototype. For this reason, the implementation of numerical models into the design process is small and accepted validation processes are still not established. Sufficient modelling of room acoustical problems involves a number of parameters (e.g. material-based absorption coefficients) which are currently not easy to implement. Therefore, the coupling to optimization problems is still not a simple approach. Furthermore, it is difficult to handle the computational costs, if optimization requires a variation of all input quantities (acoustic parameter, room geometry, time discretization, etc.)

Kontakt: Daniel Sadra


Savaliya, Lalitkumar (M.Sc.)

Betreuender Professor:   Prof. Dr.-Ing. Dipl.-Kfm. Markus Linke

Name der Universität :  Universitat Politècnica de València

Forschungsprojekt:  Fast design of reliable adhesively bonded repairs of carbon fiber reinforced plastic (CFRP) components for primary structures in civil aviation

In the case of CFRP components, repairs are typically carried out using a so-called repair patch (e.g., scarfed repair) which usually restores the original strength and stiffness properties. However, the failure of such a repair is particularly difficult to predict if the patch is not bolted but only adhesively joined. This is due to the fact that initial cracking can potentially occur at various sites within the repair such as the bond line, the single plies or the interfaces between the plies of the laminate. In order to design a certifiable repair, a reliable prediction of joint behaviour under different loads is essential. According to the current state of the art, analysis methods for bonded repairs require complex modeling and are very time-consuming, in particular, in the case of fatigue analysis. This Ph.D. project consequently aims at developing a rapid design methodology for some specific categories of bonded repairs for load-bearing CFRP components in civil aviation. It will be demonstrated that based on semi-analytical and numerical methods validated models can be established enabling a reliable and quick prediction of joint behavior in CFRP bonded repairs.

Kontakt: Lalitkumar Savaliya


Schutzeichel, Maximilian (M.Sc.)

Betreuender Professor:   Prof. Dr.-Ing. habil. Thomas Kletschkowski

Name der Universität :  Otto-von-Guericke Universität Magdeburg

Forschungsthema: Electro-mechanically coupled multi scale models for the simulation of multifunctional lightweight structures made from polymer coated carbon fibres

Publikation: Liste der Veröffentlichungen

Multifunctional structures gained recent interest in the area of composite structures research, e.g. for structural batteries. In this original area, the material compound of polymer electrolyte coated carbon fibres (PECCF) is applied as an electrode in structural energy storages.
This project aims at the simulation and experimental validation of the behaviour of composite structures, which include PECCF and polymer matrix systems. Therefore, the composite is stressed in a multiphysical domain by means of mechanical stresses, electrical fields and electro-thermo-mechanical couplings. An increased understanding of the material behaviour leads to new applications beyond of structural energy storage, e.g. de-icing in aircraft leading edges or, alternatively, as energy/signal transmitting structural part. This technology is beneficial to gain weight saving in lightweight design systems, by combining structural and electrical functions with less material and installation effort.

Kontakt:       Maximlian Schutzeichel                                            Seite von Maximilian Schutzeichel



Steffen, Johann (M.Sc.)

Betreuende Professorin: Prof. Dr.-Ing. Jutta Abulawi

Name der Universität: Helmut-Schmidt-Universität Hamburg

Forschungsthema: ViKa – virtueller Konstruktionsberater für additiv zu fertigende Strukturbauteile im Flugzeugbau

Die HAW Hamburg arbeitet in einem gemeinsamen Forschungsvorhaben mit der Heinkel Engineering GmbH & Co. KG an der Entwicklung eines virtuellen digitalen Konstruktionsberaters (ViKa). Unter Anwendung neuartiger Methoden des Systems Engineerings werden im Vorhaben konkrete Vorschläge für die technische Realisierung erarbeitet, prototypisch umgesetzt und bewertet. Ziel ist, einen Grundstein für die Anwendung und die Nutzung von ViKa in der Luftfahrtindustrie zu legen. Hierfür ist das bestehende Wissen in der additiven Fertigung systematisch zusammenzutragen und aufzubereiten. Beleuchtet werden die Verfahren und Anlagen, die Werkstoffe, die Gestaltungsregeln und Geometrierestriktionen (design for additive) sowie luftfahrtspezifische Aspekte wie Qualitätsmanagement, Nachweisführung und Zulassung. Um ein innovatives und nachhaltiges Konzept zur Anwendung von ViKa zu generieren, werden unter Einbeziehung von Wissensmanagement, -generierung, -erwerb, -repräsentation und -vermittlung sowie Intellectual Property digitale und virtuelle Berater analysiert und in eine zielorientierte Lösung transformiert.

Kontakt: Johann Steffen